maanantai 13. kesäkuuta 2016

OPn asiakkaisiin kohdistuva tietojenkalastelu

OP:n sivuilla on uutisten joukossa seuraava varoitus.

16.5.2016
OPn nimissä on liikkeellä huijaussähköposteja, joiden avulla yritetään kalastella henkilötietoja ja verkkopankkitunnuksia. Huijaussähköpostissa kerrotaan kriittisestä päivityksestä, joka tulisi tehdä klikkaamalla sähköpostissa olevaa linkkiä. Jos olet antanut henkilökohtaisia tietojasi huijaussivustolla, huijari saattaa myös soittaa esiintyen OPn Turvallisuushenkilönä, urkkiakseen sinulta lisätietoja. Älä luovuta huijarille mitään tietoja!
Oikean pankin sivuston tunnistat mm. seuraavista asioista:
  • Selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://  
  • Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle ( esim. OP Osuuskunta).  
  • Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec
  • Varmenne on voimassa
Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä. Mikäli olet luovuttanut verkkopankkitunnuksesi tai luottokorttitietosi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

------------------------------------------------------
Tässä tapauksessa huijjaus on naamioitu OP:n logolla ym. hämäyksin ikäänkuin OP:n verkkosivujen materiaaliksi. Tämä ei ole mitenkään harvinaista joten e-mailitse tulevissa pankkien "yhteenotoissa" kannattaa olla varovainen eikä siis tule klikkailla sellaisen sähköpostin linkkejä, vaan pankkiin mennään aina todellisen verkko-osoitteen kautta.

Olen edelleen sitä mieltä, että tällainen pankin sivuilla oleva varoitus ei poista täysin pankin vastuuta. Olisi syytä lähettää tämä tieto myös asiakkaille postitse vähintään kertaalleen. Se ei maksa paljon mutta saattaa pelastaa asiakkaita harmeilta ja asiakassuhteita.


Alla OP pankin sivuilta kopioituja "phishing" eli tietokalasteluun tähtääviä väärennettyjä viestejä ja "pankkimaisiksi" naamioituja sivujen kuvia. Alussa väärennetty viesti.








Mielipiteenäni: Pankki voisi edelleen keskittyä pankkiliiketoimintaan ja asiakaspalveluun ja jättää vähemmälle nuo "terveyspalvelurönsyt". Vakuutuspalvelutkin ovat jo siinä ja siinä, ovatko ne pankille ominaista toimintaa?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vaarallinen WEB