perjantai 14. syyskuuta 2018

Google POMMITTAA paikkatietodatallaan

Kirjoitin artikkelin 8.9.2018 K-Kaupan "tyytyväisyyskyselystä". Tämä paljastui Googlen paikkatietokokeiluksi joka vaikuttaa kuluttajalaitteissa paikkatietopohjaiselta häiriköinniltä.
Ehkä Google testaa seuraavan polven paikkatietoperusteista verkkomarkkinointia?
Kännykkää avatessa näyttöön ilmestyy pieni ikkuna jossa lukee "Mitä pidit kohteesta se ja se?" eli "se ja se" on jonkin yrityksen nimi joka on paikkatietojesi perusteella ollut sinun reittikohteitasi.
Ikkuna pompahtaa kännyn oltua käyttämättä jonkin aikaa ja se avataan uudelleen.

Tämän häiriköinnin voi poistaa tietysti sulkemalla GPS paikkatietokeruun kokonaan tai sitten matkapuhelimen asetuksista hieman hallitummin. Ohjeet löytyvät osoitteesta:
https://support.google.com/accounts/answer/3118687?hl=fi&visit_id=636725356472229632-2446913613&rd=1

Mitä tulee noihin mainittuihin "Push-ilmoituksiin" tai tarpeettomaan paikkatietoperusteiseen markkinointiin yleensä, näitä ponnahdusikkunoita EI ole syytä tulla asiakkaan ja/tai AO yrityksen tilaamatta.

JOS markkinointi-ikkuna pomppaa osuvasti kohdalle, herää kysymys, mistä kännykän paikkatiedot olisivat käytettävissä muille, paitsi Googlelle, joka taas myy palveluitaan ja niitä palveluita ei laittomat spämmerit osta, tai jos ostavat, Google ei saisi niitä heille myydä toisen toimijan nimiin ilman yrityksen suostumusta, eli rikolisiin tarkoituksiin? JOS tällaista tapahtuu, täytyy AO yrityksen nostaa prosessi Googlea vastaan. Asiakas voi ilmoittaa verkkopoliisille tapauksen.
Tämä on jossittelua, koska todellista kuviota ei ole nyt vielä ilmeisesti kaupallisessa käytössä ja täytyy olla tarkkaavainen, tapausten toistuessa ja jos tuo ikkuna sitten on jonnekin linkitetty. Nyt en ainakaan saanut näistä ikkunoista linkkejä minnekään.

Missään tapauksessa ei kannata vastailla minkäänlaisiin verkkokyselyihin jonkun epämääräisen tomijan verkkolinkin kautta. TAI edes "ikäänkuin" asialliselta toimijalta tuleen verkkolinkin kautta mikäli linkin aitoutta ei voi varmentaa. Näitä on ansoina liikkeellä tuhka tiheään. Yleensä tarkoituksena on kerätä henkilötietoja ja tunnuksia rikolliseen käyttöön kyselyjen varjolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vaarallinen WEB