Saimme OP:n numerosta puhelun MUTTA emme vastanneet siihen.
Saku Tuominen kertoo LinkedIN- tilillään syyn:
----
"Kun 010 252 0500 soittaa, luotatko siihen että soittaja on Osuuspankista? Minua pyydettiin kyllä tunnistautumaan syntymäaikani kertomalla, mutta en sitä tietenkään tehnyt. OP itse on tainnut muistuttaa, että oikeat heiltä tulevat puhelut näkyvät tuosta numerosta, mutta voin vakuuttaa että soittavan numeron väärentäminen ei ole nykyään temppu eikä mikään. On olemassa kaikille avoimia nettipalveluita, joiden kautta voi soittaa kenelle tahansa kenen numerosta tahansa ja puhelun taustalle saa nappia painamalla vielä sopivasti call centerin hälinää lisäämään uskottavuutta. Luotettavinta on pyytää soittajaa lähettämään OP:n verkkopalvelun kautta viesti ja sopimaan vaikka soittoaika.
Pysykää vainoharhaisina ;)
Edit: tämän kyseisen puhelun jälkeen sain verkkopalveluun sovitun viestin, eli kyseessä ei ollut huijaus."
----
Pankkien ja muiden rahalaitosten kanssa asioitaessa on aina syytä olla varovainen.
"Kuka soitti" - palvelussa on joukko kuvauksia OP:n numerosta saapuvista huijauspuheluista , eli puhelinnumeron voi väärentää! Kun saat puhelun pankista - lähde siitä, että kyseessä on huijausyritys, äläkä anna henkilötietojasi puhelimessaakaan. Mene viralliselle pankin sivulle, tai soita itse pankkiin ja kysy mistä mahtaa olla kysymys.
OP kertoo sivuillaan numeron varmistamisesta:
https://www.op.fi/turvallinen-asiointi/puhelun-varmistaminen
Näin varmistat asioinnin turvallisuuden, kun soitamme sinulle
Kun soitamme sinulle, puhelu koskee tavallisesti lähettämääsi verkkoviestiä tai muuta ajankohtaista asiointiasi. Epäile aina, jos joku puhelun aikana pyytää sinua kertomaan tunnuksiasi, salasanoja tai vaikkapa kortin numeroa. Oikea pankki tai viranomainen ei näitä pyydä. Emme myöskään lähetä sinulle puhelun aikana vahvistettavaksi maksuja, tunnistautumisia tai op.fi-kirjautumisia.
Jos epäilet soittajan olevan huijari, katkaise puhelu ja soita
asiakaspalvelumme numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151
(yritysasiakkaat). Tavoitat meidät myös verkkoviestillä, chatissa ja
OP:n konttoreilla.
------------------------------------------------------------------
Puheluihin EI IKINÄ KANNATA vastata koko nimellä. Siis ei "Tauno Tavis". Vain etunimi TAI sukunimi. Hyvä vaihtoehto myös "haloo", "päivää" tai vastaava yleistervehdys. Jos soittaja on oikealla asialla, hänen pitää kyllä tietää koko nimesi, henkilötunnus ja muut. ÄLÄ itse niitä kerro. Vaikka soittajalla on kaikki nämä tiedot, ne voi silti olla myös tietovuodon jälkiä. Turvallisinta on juuri esim. oikean, siis OIKEAN verkkopankin kautta viestittely tai sitten puhelimella itse takaisin soittaminen pankin viralliseen asiakaspalveluun ja tiedustella, mitä asiaa.
VastaaPoistaYksityistietojen vaihtoon EI PIDÄ myöskään käyttää sähköpostia. Ne postit kulkee verkossa salaamattomina ja rikolliset voivat niitä nuuskia.
Toistaiseksi olen pystynyt estämään huijaamisen. Varsinkin kun vanhaksi alkaa tulla, ei sitä koskaan tiedä, mikä sairaus sekoittaa pään ja huijari saakin koukkuunsa. Peläten odotan sitä päivää.
Poista