sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Mainosansan määritelmä

"Mainosansa" tai "mainos-ansa" verkkomediassa, kuinka kukin sitten sanan haluaakaan kirjottaa, näyttää kaipaavan määritelmää. En sellaista verkko-Googlauksella löytänyt, ainakaan suomenkielellä. Suora käännös englanniksi "ad trap" tuo sivuja joilla esitellään mainoksia eliminoivia ohjelmistoja. Eli siinä merkityksessä, jossa itse termiä käytän, sitä ei löydy ainakaan aivan heti.
JOTEN määrittelen sen nyt tässä.

"Mainosansa"on verkkomediassa sellainen mainos, joka on naamioitu joksikin muuksi. Yleisin tällainen myyjän sivuille vievä linkkiansa on naamioitu varoitukseksi jostakin koneesi puutteesta tai virheellisestä toiminnasta. Mainos on harhaanjohtava jo ruudulle ilmestyessään, koska se ei tiedä koneestasi välttämättä hölkäisen pölähdystä. Ainakaan mistään huolestumisen aiheuttavasta toiminnallisuudesta tai sen vajavaisuudesta koneellasi. Usein se tehdään hyvin agressiivisesti päälle käyväksi, vilkuttelua, varoituksia ja varoitusvärejä käyttäen. Usein se viittaa myös koneesi puutteisiin: puuttuu tehoja, muistia tai ajureita.

Paperimediassa ja TV:ssä median sisältöä muistuttava mainos tulee varustaa tekstillä "ILMOITUS". Näin tulisi toimia myös verkkomainonnassa mutta näin ei aina ole asianlaita. Miksi ei? Ainakin osittain siksi, että mainosansa saattaa olla suomenkielinen mutta se tulee ylikansallisen toimijan palvelimelta sen virallisen aineiston seassa. Hyvämaineiset verkkomediat kieltäytyvät ottamasta vastaan tämän kaltaisia harhaanjohtavia "bannereita" kokonaan tai ilman tuota "ilmoitus" tai "mainos" merkintää.

Vaikka mainos olisi oikeassa koneesi puutteista, kehottaisin kiertämään tuollaisen vilpillisin tarkoituksin rakennetun "mainoksen" ja menemään sen sijaan jonkin tutumman, esim. laitteesi maahantuojan tai edustajan valtuutetun laitehuollon sivuille kyselemään, olisiko koneen ominaisuuksissa parantamisen varaa SIINÄ TARKOITUKSESSA kun mihin sinä itse konetta tarvitset ja käytät. Tämäkin on tarpeellista vain siinä tapauksessa, että olet todennut ITSE koneessasi käyttöongelmia.
Kaikki eivät tarvitse mm. "pelikonetta" tai tee raskasta grafiikka- video- ja valokuva-editointia koneellaan. Ajurivalikoimastasikin sinä päätät aivan itse, mitä tarvitset. Jos jokin ohjelma tai laite ei toimi oikein, on kyseessä vasta todellinen ajurin tarve tai ajurin päivittämisen tarve.

Kilpailu ja kuluttajavirasto

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Markkinointi-ja-mainonta/

Mainonnan tunnistettavuus
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Markkinointi-ja-mainonta/mainonnan-tunnistettavuus/

Mitä LAKI sanoo markkinoinnista ja mainonnasta sen osana

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

4 § (29.8.2008/561)
Markkinoinnin tunnistettavuus
Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan.

5 § (29.8.2008/561)
Sekaannuksen vaara
Vertaileva mainonta tai muu markkinointi ei saa aiheuttaa sekaannuksen vaaraa elinkeinonharjoittajan ja kilpailijan tavaramerkkien, toiminimien tai muiden erottavien tunnusten taikka hyödykkeiden kesken, jos se on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman tällaista markkinointia olisi tehnyt.

6 § (29.8.2008/561)
Kielto antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja
Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt.
9 § (29.8.2008/561)

Kielto käyttää aggressiivisia menettelyjä
Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa käyttää aggressiivista menettelyä.
Aggressiivisena menettelynä pidetään häirintää, pakottamista ja muuta sellaista kuluttajan painostamista, joka on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman painostamista olisi tehnyt.
Menettelyn aggressiivisuutta arvioitaessa otetaan huomioon erityisesti:
1) menettelyn ajoitus, paikka, luonne ja kesto;
2) uhkaava tai halventava kielenkäyttö tai käyttäytyminen;
3) kuluttajan vastoinkäymisten tai muiden sellaisten henkilöön liittyvien seikkojen hyväksikäyttö, jotka heikentävät kuluttajan arvostelukykyä;

Kuluttajansuojalaki

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuluttajansuojalaki

Vertaileva ja harhaanjohtava mainonta / EU

EU:n lainsäädännöllä suojataan kuluttajia ja kaupan, teollisuuden ja käsiteollisuuden alalla toimivia elinkeinonharjoittajia sekä vapaiden ammattien harjoittajia harhaanjohtavalta mainonnalta ja sen kohtuuttomilta seurauksilta.
http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/consumer_information/l32010_fi.htm

TIIVISTELMÄ
Tällä direktiivillä suojellaan elinkeinonharjoittajia ja kuluttajia harhaanjohtavalta mainonnalta, joka rinnastetaan sopimattomaan kaupalliseen menettelyyn. Direktiivissä määritetään myös ne edellytykset, joiden toteutuessa vertaileva mainonta voidaan hyväksyä.
Harhaanjohtava mainonta
Mainokset, jotka harhauttavat tai saattavat harhauttaa niiden kohteena olevia henkilöitä, ovat kiellettyjä. Harhauttava mainos voi nimittäin vaikuttaa kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien taloudelliseen käyttäytymiseen tai aiheuttaa vahinkoa kilpailevalle elinkeinonharjoittajalle.



1 kommentti:

  1. Kiitos tästä. En mainosansasta ole kuullutkaan. Tuttavani parhaillaan tekee mainosta yritykselleen, mutta se on lyhyt ja ytimekäs. Vielä hän etsii ammattilaista, joka tekisi mainosten viimeistelyn.

    VastaaPoista

Vaarallinen WEB