Sain OP-Pankilta asiakaskyselyyn vastauspyynnön.
OP toistaa S-Kaupan virheen teettämällä kyselyn yrityksellä, joka käyttää saksalaisen firman palvelinta ja ohjelmistoja, eli data näyttää kulkevan Saksan kautta. Miksi näin? Fiilbackin tiedot eivät kiinnosta, jos kyselyn data seikkailee muualla. Ei näin saavuteta asiakasluottamusta. Ainakaan minä en suostuisi vastaamaan kyselyyn josta ei löydy luotettavia taustatietoja myös alihankkijoista. Minne tietojani jakelen ja missä tietoni seikkailevat.
Näennäisesti kyselyn tuottaa feelback.fi (suomalainen) MUTTA kyselyposti lähtee Saksasta Received: from mail14.questback.com (mail14.questback.com [91.217.141.41]) osoitteesta ja koneelta, jonka omistaa "Questback GmbH". Sen
verkkosivut ovat asialliset ja kertovat mitä yritys tekee MUTTA tätä firmaa ei mainita missään kohtaa kyselykirjettä.
Itse KYSELYLINKKI MENEE alidomainiin: https://tz6311.customervoice360.com joka näyttää tyhjää sivua. Päädomain customervoice360.com näyttää, että konetta ei löydy (ks. ruutukaappaus).
Näillä perusteilla en uskaltaisi antaa tällaiselle lomakkeelle minkäänlaista tietoa itsestäni. OP pankki on kuitenkin luovuttanut näiden koneiden (firmojen) käyttöön Feelbackin kautta koko asiakkaittensa sähköposti-rekisterin?
JOS minä olisin
verkkokyselyjä toteuttava fima, velvoittaisin alihankkijan laittamaan jokaisen käyttämäni
domainnimen aloitussivulle kertomuksen yrityksestä, joka sivun omistaa. Tämä firma ei sitä
ole tehnyt, vaan näyttää tyhjää ruutua. Sellainen ei herätä luottamusta jota nimenomaan, tämän
kaltaisissa verkkoliiketoiminnoissa tarvitaan. Nyt customervoice360.com
näyttää tiedon, että sivua ei löydy
Firma toteuttaa kyselyt alidomainien kautta, joten virallista domainin
osoittamaa sivua ei niihin tarvita mutta asiakkaalle viestimiseen,
luotettavuuden nimissä, se tarvittaisiin.
Tiedustelun ja kaivelun kautta firma löytyy MUTTA kuinka moni vaivautuu tällaisen tiedustelun tekemään ja sen jälkeen vielä uskaltaisi vastata moiseen datan kierrätyskyselyyn?
Pankin toimintana tämä kirje ei ole asiallisnen, eikä kyselyn toteutus herätä luottamusta.
--------------------------------KIRJE--------------------------------
Kuinka tyytyväinen olet palveluihimme? Osallistu OP:n kyselyyn
From tutkimus@feelback.fi
To hannu.kuukkanen@xxxxxxxxxxxxxxx
Reply-To tutkimus@feelback.fi
Date Today 13:10
Hei,
miten olemme onnistuneet palvelemaan sinua pankkiasioissa? Tämän tutkimuksen avulla haluamme selvittää, kuinka tyytyväinen olet palveluihimme ja omistaja-asiakkaan etuihin. Antamalla palautetta ja vastaamalla saamaasi kyselyyn voit vaikuttaa palveluidemme kehittämiseen.
Vastaathan kyselyyn 16.6.2022 mennessä klikkaamalla alla olevaa linkkiä tai kopioimalla se selaimen osoitekenttään. Vastaamiseen kuluu noin 5 minuuttia.
Vastaa kyselyyn tästä
Kyselyyn vastaamiseksi et tarvitse verkkopankkitunnuksiasi, emmekä kysy maksukorttitietojasi. OP Ryhmä ei koskaan lähetä sellaisia tekstiviestejä tai sähköposteja, joissa pyydetään kirjautumaan linkistä verkkopankkitunnuksilla. Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista. Tutkimus toteutetaan osuuspankkien toimeksiannosta.
Ystävällisin terveisin,
OP
Kaikki tutkimuksen tiedot ja vastaukset käsitellään luottamuksellisesti. Yksittäisiä vastauksia ja vastaajia ei ole mahdollista tunnistaa tutkimuksen tuloksista.
Sait tämän viestin OP:n yhteistyökumppanilta Feelback Oy:ltä, joka käsittelee sopimuksen perusteella OP:n asiakastietoja kyselyn lähettämistä varten. Kyselyssä kerättyjä tietoja ei luovuteta Feelback Oy:lle yhtiön omiin käyttötarkoituksiin. Kyselyyn liittyvissä teknisissä kysymyksissä palvelee Feelback Oy, 0207 433 980 (arkisin klo 8–16).
Osoitelähteet: OP Asiakastutkimusrekisteri ja Osuuspankin asiakasrekisteri. Rekistereiden tietosuojaselosteet löydät sivuilta OP Asiakastutkimusrekisterin tietosuojaseloste ja Osuuspankin asiakasrekisterin tietosuojaseloste. Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä OP Ryhmässä löydät täältä. Voit hallita antamiasi suostumuksia, lupia ja kieltoja tunnistautuneena OP.fi -palvelussa tai OP-mobiilissa.
Voit lukea lisää tästä tutkimuksesta https://www.op.fi/fi/asiakastutkimus.
---------------------------------------------------------------------------------------
Nämä ovat todella pahoja mokia firmoilta. Kyselyjen tulokset "vinoutuvat" niiden suuntaan, jotka uskaltavat klikkailla hämäriä linkkejä. Sähköpostissa olevien linkkien pitäisi minun mielestäni AINA kiertää yrityksen oman domainin kautta. Olen kahdelle pankille ja parille muulle yritykselle laittanut näistä palautetta. Vastineeksi asiakaspalvelulta (tuskin tietoturvatyypeiltä) tyyliin: "on ihan turvallisia", "on aito, tehdään nyt tällainen pikakysely", "ulkoistettu tutkimus, turvallinen" jne.
VastaaPoistaItseäni harmittaa, että ei voi osallistua tutkimuksiin, kyselyihin tai kilpailuihin kun pelkää verkkohuijareita :(
Juuri näin. Viestintäosasto järsii pankin luotettavuutta aivan tarpeettomasti. Vaikutelmaksi jää ammattitaidottomuus vrkkoviestinnässä.
Poista