Kävimme tänään Laajasalon K-Hallissa vaimoni kanssa. Jonkin ajan kuluttua kotiin saapumisen
jälkeen tuli vaimolle viesti "Mitä pidit K-Kaupasta" - asiakastyytyväisyyskysely tyyliin.
Kuitenkaan, hänen nimellään ei ole K-Kauppaan mitään annettua
asiakastietoa. K+ tilin omistan minä, enkä ole heille vaimostani
hiiskunut sanaakaan missään yhteydessä. Minun K+ korttia käytettiin
bonareihin mutta vaimo maksoi laskun pankkikortillaan, Debet puolelta. Ei jää muuta
vaihtoehtoa, kun että vaimon henkilötiedot ja sen kautta puhelinnumero on urkittu
pankkikorttitiedoista. ELI täysin luvattomasti ilman suostumusta ja pankin
asiakastietosalaisuutta rikkoen.
JOS taas OP on antanut vaimon tiedot K-Kaupan käyttöön, on sekin
tehty luvattomasti ja pankkisalaisuutta rikkoen. Vaimon henkilötietoja
ei ole luovutettu markkinointikäyttöön pankissa tai missään.
Yksi
mahdollisuus on myös vahingossa oikealle kohdalle osunut puhelinviesti spämmi, eli ID
varkausyritys "K-Kaupan tutkimuksen" -nimellä. Mitään vastaavaa ei
vaimon puhelimeen tosin ole koskaan aikaisemmin tullut.
Vaimo säikähti viestiä ja aivan hyvällä syyllä. Hän poisti viesti,
koska olin häntä vastaavista viesteistä varoittanut, joten lähdettä ei
nyt siitä puhelimesta kenties ole saatavissa (paitsi muistin
palautuksella jos se tehdään välittömästi). Selvitän asian perinpohjin
ja kerron lopputuloksen tässä Blogissa ja rinnakkaisblogissa:
http://kuluttajansuojasta.blogspot.com/
Vaimon puhelinnumero ei ole salainen mutta vain tuo pankkikortin
käyttö sitoo vaimon tuohon K-Kaupan asiointiin parin tunnin sisällä.
_____________K-Plussan asiakaspalvelu selvitti tämän asian. E-mail alla_____________
Hei,
olimme teihin aiemmin yhteydessä Laajasalon
K-kaupan asiakastyytyväisyyskyselyyn liittyen. Suhtaudumme vakavasti
tietoturva-asioihin ja tutkimme tapauksenne teiltä saamiemme tietojen
perusteella.
Vaimonne puhelinnumeroon tai
sähköpostiosoitteeseen ei tutkimuksiemme mukaan ole lähetetty
asiakastyytyväisyyskyselyitä K-Plussan tai K-Ruokakauppojen nimissä.
Emme luovuta yhteystietoja asiakastiedostostamme kolmansille
osapuolille.
Maksutapahtumaan liittyvät tiedot välitetään
maksupäätteeltä pankille, mutta Kesko, kaupat eivätkä pankit käytä
maksamisen tietoja markkinointitarkoituksiin tai asiakaskyselyjen
tekemiseen.
Koska meillä ei ole saatavilla tietoa teille
lähetetyn asiakastyytyväisyysviestin tarkemmasta sisällöstä, emme voi
tutkia asiaa tässä vaiheessa enempää.
Huomioittehan, että meiltä lähetettyjen
sähköisten asiakaskirjeiden lähetysosoite on noreply.k-plus@kesko.fi ja
lähettäminen perustuu aina asiakkaan antamaan markkinointilupaan. Mikäli
saatte jatkossa epäilyttäviä sähköposteja tai tekstiviestejä K-ryhmän
nimissä, älkää epäilkö ottaa yhteyttä K-Plussan asiakaspalveluun.
Joissain tapauksissa jotkut palveluntarjoajat
saattavat käyttää paikkatietoon perustuvaa kohdennettua mainontaa.
Näiden pohjalta puhelimeen saattaa tulla esimerkiksi erilaisia
Push-ilmoituksia (näytön ylälaitaan ilmestyvä sijaintitietoon liittyvä
kysely). Suosittelemme tarkistamaan puhelimestanne sovellusten asetukset, ja tarvittaessa muuttamaan niitä tarvittaessa.
Valitettavasti K-Ruokakauppojen nimissä on
lähetetty myös huijaustekstiviestejä ja -sähköposteja, joissa
tavaramerkkiämme käytetään luvatta. Kannattaa lukea seuraava linkki:
http://www.k-ruoka.fi/k-kaupassa/varoitus-huijauskilpailusta/
Kiitos valppaudestasi ja pahoittelut tilanteen
aiheuttamasta hämmennyksestä. Olethan yhteydessä, mikäli sinulle herää
vielä kysyttävää K-Plussaan tai markkinointiin liittyen.
K-Plussan asiakaspalvelu
Virpi Huhtaniemi
..................................................Push-ikkunat.........................................................
Mitä
tulee noihin mainittuihin "Push-ilmoituksiin", niitä EI tule AO yrityksen
tilaamatta, tai jos tulee tilaamatta, se on taatusti ansa.
JOS
tapaus sattuu näin ajallisesti ja osuvasti kohdalle, herää kysymys,
mistä kännykän paikkatiedot olisivat käytettävissä muille, paitsi
Googlelle, joka taas myy palveluitaan ja niitä palveluita ei laittomat
spämmerit osta, tai jos ostavat, Google ei saisi niitä heille myydä
toisen toimijan nimiin ilman yrityksen suostumusta, eli rikolisiin
tarkoituksiin? JOS tällaista tapahtuu, täytyy AO yrityksen nostaa
prosessi Googlea vastaan.
Tämä on jossittelua, koska todellista
kuviota ei ole nyt tiedossa ja täytyy olla tarkkaavaisempi, mikäli
tapaus toistuu, ja selvittää keneltä tuo "asiakastyytyväisyyskysely"
oikeasti on tulossa ja mitä kautta.
-----------------------------GOOGLEN-paikkatietokuvio-----------------------------------
NYT asia on selvinnyt. Tämä on Googlen "paikkatietokokeilu" jossa "promptataan" käytyjä yrityksiä paikkatieto-osumina. Osumat eivät näytä olevan sikäli parhaimmillaan, että yirtysten sijaintidata on näköjään osittain vanhentunutta.
Tämän "POMMITUKSEN" voit lopettaa kännykkäsi asetuksista. Ohjeet löytyvät osoitteesta:
https://support.google.com/accounts/answer/3118687?hl=fi&visit_id=636725356472229632-2446913613&rd=1
Tein tästä aiheesta myös erillisen artikkelin, koska tämä vaikuttaa häiriköinniltä.