maanantai 7. marraskuuta 2022

Telian tietoturvamainoksessa on virhe

Telia verkkomainostaa Sanoma Median "mainos.sanoma.fi" -sivuilla näyttävästi tietoturvaa ja tietoturvaratkaisujaan MUTTA...

Tekstissä on karkea viestinnällinen moka. Totta vai tarua osassa on otsake "On turvallista antaa tietoja, kun esimerkiksi yrityksesi IT-tuki tiedustelee tunnuksiasi sähköpostitse." Äärimmäisen vaarallinen otsake, joka jättää pikalukijalle mielikuvan siitä, että voi antaa tunnuksiaan, kun soittaja väittää olevansa yrityksen IT tukihenkilö.
Varoittava informaatio löytyy kyllä tekstistä linkillä "tarua" mutta kuinka moni netin / yrityksen "pikalukija" sinne asti vaivautuu?
"TARUA.
Sähköpostin ja viestien kautta tulevat kyselyt ovat edelleen yleisin tapa toteuttaa tietojenkalastelua..."

Viestinnällisesti mainoksen rakenne on erittäin riskialtis. Viestintä-., mainos- ja markkinointiväellä riittää oppimista verkkoviestinnässä.

Toinen riskialtis otsake: "SSL-varmenne takaa, että verkkosivusto on turvallinen." 
Tämän tyyppisessä, toimintaohjeita kauppaavassa tekstissä EI SAA OLLA VÄÄRIÄ OHJEITA MILLÄÄN VERUKKEELLA, eikä jippo-mielessä. Nämä jipot saattavat tulla yritykselle kalliiksi. Oikaisu viestiin saapuu jälleen vasta linkin jälkeen "TARUA" osiossa: "Verkossa asioidessa tulee kuitenkin muistaa, että periaatteessa myös huijari voi käyttää oikeita varmenteita muistuttavia domain-validoituja varmenteita valesivustonsa liikenteen turvaamiseksi."

Totta ja täyttä asiaa on mainoksen aloitusotsake: "Yhden työntekijän huolimattomuus tietoturvassa voi johtaa yrityksen koko liiketoiminnan kaatumiseen – ”Esimerkkejä löytyy runsaasti”"

Mainos kannattaa käydä lukemassa, sillä edellytyksellä, että muistaa klikkailla nuo OIKEAT tiedot esiin linkkien takaa: https://mainos.sanoma.fi/telia-tietoturva/




1 kommentti:

  1. TODELLA OUTO "MAINOS". En huomannut tekstin alussa mitään mainintaa siitä, että matkan varrella tulee "interaktiivisia" väittämiä. Ne eri kohdat olisi pitänyt selvemmin merkitä esim. numeroilla "1.", "2." jne. Tässä on mainosväki mennyt ulkoasu edellä. Ollut kai sitä mieltä, että hiukan isompi fontti kertoo selvästi, että se jotenkin liittyisi "Totta/tarua"-palkkiin.

    Onkohan lopullisen säädön tehnyt SanomaMedia itse vai meneekö tuollainen Telian mainosväeltäkin läpi? Telian tietoturvaexpertit kyllä tietävät asiansa, mutta ovatko tarkistaneet, mitä roskaa mainokseen laitetaan. Mitäköhän Vartiainen vastaisi, jos häneltä lopputuloksen laatua kyselisi?

    Tavallaan ongelma on lukijakohtainen. Jos ei ymmärrä tai välitä tietoturvastaan, niin eihän tuo formaatti häiritse yhtään. Toisaalta minun kaltaiseni ylivarovainen ja epäluuloinen saa tuota mainosta katsomalla huonon mielikuvan asianosaisista yrityksistä.

    VastaaPoista

Vaarallinen WEB