keskiviikko 8. maaliskuuta 2023

Jälleen PANKIN nimissä huijataan asiakkaita

Eri pankkien nimillä (mm. Nordean nimissä), lähetettyjä pankkitunnustenkalasteluansoja on ollut liikenteessä runsaasti ja niillä on huijattu ihmisiltä miljoonia.
Vielä kerra, Yhdenkään pankin nimissä saapuvan sähköpostin linkkien kautta EI SAA MENNÄ PANKIN SIVUILLE. Lähtekää siitä, että jokainen tällainen kirje on huijausyritys ja menkää asioimaan pankkiinne, pankin oman virallisen osoitteen kautta.

---------------------------------------KIRJE------------------------------------------


Tärkeä päivitys S-Pankille Hyvä asiakas

From     S-pankki (ei tule S-pankilta vaan osoitteesta no-reply_20b160bc86107370b2786fa0b37c6ebb@ycanmail(.)com)
To     Contact No_reply
Reply-To     no-reply@tunnus.sok(.)fi (tällaista alidomainia ei SOK:lta löydy)
Date     Today 14:57


S-pankki

Aihe: Tärkeä päivitys S-Pankille Hyvä asiakas
Hyvä S-Pankki Hyvä asiakas,

Kirjoitamme ilmoittaaksemme tärkeästä kooditaulukkoa koskevasta päivityksestä. Pyydämme ystävällisesti, että napsautat alla olevaa linkkiä päästäksesi päivitettyyn kooditaulukkoon.

www.s-pankki.fi/kooditaulukko (TÄMÄ LINKKI VIE ROSVON PALVELIMELLE MAROKKOON) http://url6919.ycanmail(.)com/ls/click?upn=...)

Huomaa, että tämä päivitys on pakollinen kaikille S-Pankki Cherin käyttäjille ja se on suoritettava mahdollisimman pian.

Jos sinulla on kysyttävää tai huolenaiheita, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä osoitteeseen support@spankki.fi.
Kiitämme yhteistyöstäsi tässä asiassa ja odotamme jatkossakin palveluidemme käyttöä!
Ystävällisin terveisin,

S-Pankin tukitiimi

-----------------------------------------------------------------------------------



1 kommentti:

  1. Selvä HUIJAUS, kyllä!

    Kuitenkin tuo sähköpostiosoite no-reply@tunnus.sok(.)fi on aito. Esimerkiksi ABC-asemien jossain ohjeissa on mainittu seuraavaa.

    ----------
    Elisan tarjoamissa sähköpostipalveluissa mahdollinen virhe liittyen S-käyttäjätilin vahvistussähköpostin saapumiseen voi estää kirjautumisen ABC-mobiiliin

    Elisan sähköpostipalveluissa (esimerkiksi kolumbus.fi, elisanet.fi, kotinet.fi ja kotinetti.fi) mahdollisesti esiintyvä virhe johtuu siitä, että sähköpostin tarjoaja luokittelee S-ryhmältä saapuvat vahvistukset haitalliseksi roskapostiksi ja näin ollen vahvistussähköpostin koodi ei näy saapuneet- tai roskapostikansiossa.

    Suosittelemme laittamaan sähköpostin asetuksista joko päälle kohdan ''Näytä roskapostit'' jolloin S-käyttäjätilin vahvistuskoodit tulevat taas näkyviin roskapostikansioon tai vaihtoehtoisesti muokkaamaan roskapostisuodattimen säätöjä OmaElisasta https://verkkoasiointi.elisa.fi/sahkoposti kohdasta Sähköposti -> Tallennusasetukset ja Käsittelysäännöt. Täältä voi lisätä no-reply@tunnus.sok.fi- sähköpostin sallittujen lähettäjien listalle, jonka jälkeen ne eivät päädy enää roskapostikansioon.
    ----------

    Tuskin tuo on mikään Elisan suodattimien erikoisongelma. Varmaan muidenkin sähköpostipalveluiden suodatukset voivat olla turhan aggressiivisia. Itse en ole kytkenyt mitään suodattimia päälle, varmuuden vuoksi. Jaksan kahlata roskat läpi ilman konevoimaa.

    Harmittavasti joskus Elisan sähköpostipalveluiden päivityksissä ne on laittaneet virus- ja roskapostisuodattimet automaattisesti päälle ja minulla on jäänyt laskuja maksamatta. Tämän kevään aikana taas palvelua päivitetään ja "parannetaan". Pitää olla tarkkana, ettei käy samalla tavalla kuin edellisen päivityksen aikana.

    VastaaPoista

Vaarallinen WEB